Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


Parkki Fennia

  • 1892 Belfastissa, Workman, Clark & Co:n -telakalla rakennettu nelimastoinen teräsparkki jonka alkuperäinen nimi oli Goodrich.
  • 2153 nrt. ja pituus oli 86,6 metriä ja leveys 12,8 metriä. Fennia oli suurin Suomeen siihen mennessä ostettu laiva.
  • 1895 Johan Wilhelm Söderlund osti Raumo Nya Skeppsrederi Ab:n nimissä jossa Söderlundilla oli osake-enemmistö aluksen Raumalle. Aluksen lopulliseksi kauppahinnaksi tuli 385 000 markkaa.
  • Päälliköksi tuli Frans Wilhelm Laine. Perämiehistä ensimmäinen perämies Sigurd Westerling ja toinen perämies Kaarle Johansson olivat raumalaisia, kolmas perämies Johan Saarinen sen sijaan oli Uudestakaupungista. Ensimmäinen perämies Westerling kuoli jo aluksen ensi matkalla.
  • 1906 myytiin Helsinkiin juuri perustetulle, kauppaneuvos Lars Krogiuksen johtamalle Suomen Höyrylaiva Oy:n tytäryhtiölle Finska Rederi Ab:lle. Uusi helsinkiläisvarustamo alkoi käyttää alusta koululaivana.
  • 1911 siirtyi helsinkiläiselle AB Finska Skolskeppsrederietille.
  • 1. maailmansodan aikana Englannin hallitus takavarikoi aluksen Glasgowissa, jossa alus myös vaurioitui.
  • 1919 aluksen riki purettiin, siihen asennettiin moottori ja muutettiin tankkeriksi Anglo-Saxon Petroleum Co:lle ja uudeksi nimeksi tuli Fiona Shell.
  • 1923 öljytankkina Gibraltarilla
  • 1941 italialainen torpedoalus upotti aluksen Gibraltarin redillä
  • Aluksesta Internetissä:
  • Lähteet:
    • Haapio Markku, Holmroos Altti: Suomen valtameripurjehtijat. Satakunnan Kirjateollisuus Oy Pori 1981. ISBN 951-99313-3-3
    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä. Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8

         22.02.2004