Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


Parkki Glenbreck

  • 1890 Port Glasgowissa R. Duncan & Co:n -telakalla rakennettu nelimastoinen teräsparkki.
  • 1786 nrt ja 1900 brt ja sen pituus oli 82,6 metriä ja leveys 12,2 jalkaa.
  • 1901 J. W. Söderlundin johtama Raumo Nya Skeppsrederi Ab hankki Glenbreckin greenockilaiselta W, Thorburn, R. R, Paterson & Co -varustamolta.
  • 1901 Raumalaisomistuksessa Glenbreckiliä ei ollut onni myötä, sillä jo ensimmäisellä matkallaan, turkulaisen G. A. Caveniuksen ollessa päällikkönä, alus katosi. Glenbreck oli lastannut Newcastlessa, Tyne-joella, hiililastin Valparaisoon Chileen, mutta lasti oli ilmeisesti syttynyt tuleen Etelä-Atlantilla. Saksalaisen F. Laeisz -varustamon viisimastoparkki Potosi havaitsi syyskuussa 1901, paikassa 27° 3' S, 24° 6’W, kytevän ja puuosiltaan kokonaan palaneen nelimastoparkin hylyn. Raumalaiset uskoivat, että kyseinen hylky oli juuri Glenbreck. Aluksen miehistöstä ei sen koommin kuultu mitään.
  • 1913 alus poistettiin rekistereistä
  • Aluksesta toisaalla Internetissä:

  • Lähteet:
    • Haapio Markku, Holmroos Altti: Suomen valtameripurjehtijat. Satakunnan Kirjateollisuus Oy Pori 1981. ISBN 951-99313-3-3
    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8

        22.02.2004