Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


Kuunari Hertta

  • 1917 Tanskan Nakskovissa, Richard Rasmussen telakalla Tammesta rakennettu neljämastoinen kuunari
  • 166 nrt. ja sen pituus oli 42 m
  • GRT 342,76; NRT 265,60; DWT 500
  • Alus oli varustettu myös moottorilla (225 bhp, 2sa3cyl.Tuxham.)
  • 1917 nimi oli Else ja omistus tanskalaisilla A. Christensen & Co (Nakskov)
  • 1923 myytiin Viroon Tallinaan Jaan Raamotille ja nimeksi tuli Wigala.
  • 1926 myytiin Belgiaan Antwerpeniin G.de Vries & J.Sillalle
  • 1927 myytiin Wieniin Itävaltaan Claudio Jurikille ja nimeksi tuli Apollo.
  • 1927 myytiin Kreikkaan D.G.Tschalidille ja nimeksi tuli Cavalla.
  • 1928 myytiin Chilen Magallanesiin Maria Antonietta & Dionisio Usabiagolle ja nimeksi tuli Natividad.
  • 1928 myytiin Kreikkaan M.Demetri & G.Tschalidille ja nimeksi tuli Athina.
  • 1929 myytiin Gdanskiin Puolaan Erwin Spitzer ja nimeksi tuli Jirina .
  • 1930 myytiin Viron Loksaan Th.Kainille ja nimeksi tuli jälleen Apollo.
  • 1938 Laevaühig ”Apollo” (Isak Kain, Aleksander Kain, Johannes Linkrus, Jakob Linkrus, Johannes Riiberman, Johannes Manitski & Hilja Kain), Loksa.
  • 28.4.1939 laivayhtiö Hertta Oy (Väinö Vilhelm Blomqvist, Teofilus Waldemar Blomqvist) osti aluksen Raumalle Virosta (22.000 Skr) ja muuttivat nimen Hertaksi
  • 5.10.1941 alus oli Kalmarin lähellä ankkurissa kun yöllä saksalainen höyrylaiva Elise ajoi aluksen päälle ja Hertta upposi ja miehistö pelastui maihin. Alus oli tulossa Lübeckistä Paraisille.
  • Lähteet:
    • Kelosto Kerttu: Rauman viimeiset purjelaivat. Raumalaisen purjelaivaston historiaa Tuomo Varhon muistiinpanojen pohjalta. Oy Länsi-Suomi Rauma 1987. ISBN 951-99869-2-8
    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8
    • Wirrankoski Raimo A. - The Finnish Maritime Collection

      05.01.2005