Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


Fregatti Osmo

Fregatti Osmo

  • 1869 Raumalla Salmensuun telakalla punahongasta rakennettu fregatti.
  • Aluksen piirsi porilainen J. Busstorff ja rakennusmestarina toimi ensin raumalainen Johan Justen ja myöhemmin raumalainen Isak Vigelius.
  • Alus rakennettiin hätäaputyönä kiirettä pitämättä erittäin vahvaksi.
  • Varustajana Raumo Stadsrederiet Ab
  • Osmo teki vuosina 1869-1908 3-6 matkaa vuodessa lähinnä Välimerelle ja Ranskaan. Pääasiassa vietiin puutavaraa ja tuotiin suolaa.
  • 1885 Osmo rikattiin uudelleen parkiksi.
  • 1891 osakkaina:
    • J. L. Stenius
    • P. I. Salmen
    • Berndt Wilhelm Panelius.
  • 1909 Panelius osti laivan kokonaan itselleen 15 000 markalla
  • 1909 alus myytiin huutokaupassa 7501 markalla John Nurmiselle.
  • 1913 Osmon osti "Luvialainen laivayhtiö", jonka pääisäntänä oli August Westberg.
  • 1918 Osmon osti Hangö Rederi Aktoebolag
  • 1923 joulukuussa saapui viimeiseltä kaupalliselta matkaltaan Helsinkiin.
  • 1925 Osmon osti Tolfvan Oy
  • 1928 alus poistettiin Suomen alusrekisteristä
  • 1929 joulukuun 18 Satakuntalainen Osakunta osti Helsingin Mustikkamaan rannassa hylkynä lojuneen aluksen ja päätti korjauttaa sen purjelaivamuseoksi. Museolaiva oli tarkoitus sijoittaa Seurasaaren rantaan Helsinkiin. Osmo oli maannut ankkurissa 7 vuotta ja siitä oli varastettu mitä irti oli saatu. Tolfvan pyysi rungosta 20000 mk, mutta kunnostus tulisi maksamaan vähintään puoli miljoonaa markkaa.
  • 1929 jouluna Osmo hinattiin Uudenkaupungin telakalle
  • 1930 Osmolle tehdään korjaussuunnitelma ja se takiloidaan fregatiksi.

  • 1931 epäonni alkoi vaivata alusta ja museohanketta. Telakalla korjattavana ollut Oldenburg (Suomen Joutsen) irtosi eräänä lokakuun myrsky-yönä ja repi kiinnitysköysillään Osmon mastot kumoon.

  • 1932 koko telakka teki konkurssin. Osmo hinattiin Uudenkaupungin Hiun aukolle, jossa se makasi useita vuosia, kunnes sodan aikana aseveliyhdistys kehotti kaupungin asukkaita repimään laivasta polttopuita.
  • 1937 kesäkuun 20. kova kaakkoistuuli katkaisi ankkuriketjut ja alus joutui tuuliajolle ja ajelehti Pähkinäisten ja Kiimkarin (Käärmekari?) väliseen salmen matalaan.
  • Osmon puolilaiva yksityishenkilöllä
  • 1937 syyskuun 8.-9. hirmumyrsky irrotti aluksen matalikolta ja siirsi sen Hiunpuhtiin lopulliseen hautapaikkaansa.
  • 1941 alus purettiin

  • Aluksen keulakuva on tiettävästi Kansallismuseossa
  • Volter Kilven Ex Libris-merkissä oleva alus
  • 1999 syksyllä otettu kuva Osmosta Uudenkaupungin Hiunlahdella.
  • Osmo Hiun rannalla
  • Aluksesta toisaalla Internetissä:

  • Lähteet:
    • Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja 2000-2001; Newprint Uusikaupunki
    • Satakuntalainen osakunta: Osmosta kansallinen merimuseo (v. 1930)
    • Tamminen Keijo: Uurenkaupunkim pualest. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy 1996 ISBN 951-97584-0-2
    • Haapio Markku, Holmroos Altti: Suomen valtameripurjehtijat Satakunnan Kirjateollisuus Oy Pori 1981. ISBN 951-99313-3-3
    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8 (s. 503-506)
    • Karttunen Ilkka, Pietikäinen Matti, Suopanki Marja-Liisa: Uljaksen vanavedessä. John Nurmisen Säätiö. ISBN 952-9745-24-9

         26.12.2006