Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


Parkki Sovinto

  • 1876 glasgowlaisella Barclay, Curle & Co -telakalla rakennettu ja oli alunperin rikattu fregatiksi ja alkuperäinen nimi oli Coynty Of  Drumfiers.
  • 1640 nrt ja 1718 brt ja sen pituus oli 266 jalkaa (81,12x11,78x7,16 m)
  • 1876 ensimmäinen omistaja oli R. & J. Craig Glasgowista ja päällikkönä oli kapteeni McLean.
  • 1905 alus ostettiin Raumalle kastettiin uudelleen ja sai nimen Sovinto
  • Osakkaina
  • Sovinnon kauppahinnaksi sovittiin 145 900 markkaa ja sen ensimmäiseksi päälliköksi tuli raumalainen merikapteeni Evert Konstantin Wiglund.
  • 1906 Wiglundin yhä ollessa Sovinnon päällikkönä, oli alus navakan tuulen vallitessa lähtenyt Kanadasta, Dalhousien rediltä täydessä puutavaralastissa kohti Australiaa. Illan mittaan tuuli oli yltynyt lähes myrskyksi. Wiglund päätti siitä huolimatta pitää mahdollisimman paljon purjeita ylhäällä, jotta Magdalena-saarten sivuutus olisi onnistunut mahdollisimman etäältä. Saarten sivuutus onnistui, mutta nyt oli vahvasti kallistuneen aluksen kansilasti alkanut liikkua. Lopulta lasti siirtyi niin paljon, että laiva sai niin suuren kallistuman, että sen ei enää ollut mahdollista luovia. Koko ajan samalla halssilla, yltyvässä tuulessa, purjehtiva Sovinto yritti nyt kiertää Prince Edward -saarten East Point -niemen. Purjeita oli jouduttu vähentämään niin, että ainoastaan kaksi alamärssyn puolikasta oli enää ylhäällä. Saarten kiertäminen ei onnistunut, vaan alus törmäsi Prince Edwardin rantakallioihin ja hakkautui kovassa merenkäynnissä kahtia. Sovinnon 21 hengen miehistöstä yksitoista pelastui, heidän joukossaan laivan päällikkö Wiglund.
  • Aluksesta toisaalla Internetissä:

  • Lähteet:
    • Haapio Markku, Holmroos Altti: Suomen valtameripurjehtijat. Satakunnan Kirjateollisuus Oy Pori 1981. ISBN 951-99313-3-3
    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8 (sivut 523-525)

      05.01.2005