Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


Kuunari Uljas

  • 1891 Raumalla Pinokarin telakalla rakennettu.
  • Laivan oli suunnitellut ja piirtänyt Emmanuel Urnberg ja rakennusmestarina toimi Karl Linden
  • 348 nrt. ja pituus 138,8 jalkaa (40,7 m)
  • Viimeinen Raumalla rakennettu purjelaiva
  • Varustajana John Nurminen
  • 1910 2. joulukuuta törmäys Lucia nimisen höyrylaivan kanssa.
  • 1914 Frans Edvin Vene osti aluksesta 1/4 osuuden.
  • 1915 laitettu myyntiin
  • 1916 asennettiin 2 sylinterinen moottori
  • 1918 Frans Edvin Vene möi 1/4 osuudensa Eino Högströmin johtamalla yhtiölle.
  • 1924 alus myytiin T:mi John Nurmiselle (omist. Jalmari Penttilä)
  • 1925 alus ajautui myrskyssä Ykspihlajan lähellä rantaan ja sai vuodon. Alus korjattiin Uudenkaupungin telakalla ja siihen tarvittavat puut tuotiin Raumalta Mannerveden yli kymmenellä hevosreellä.
  • 1949 joulukuussa upposi Raumalla mutta suraavana keväänä pumpattiin ylös.
  • 1950 kesäkuussa alus poltettiin ja upotettiin juhlallisin menoin Rauman edustalla Valkeakarilla. Makaa n. 40 metrin syvyydessä.
  • Lisätietoa Internetissä:
  • Lähteet:
    • Kelosto Kerttu: Rauman viimeiset purjelaivat. Raumalaisen purjelaivaston historiaa Tuomo Varhon muistiinpanojen pohjalta. Oy Länsi-Suomi Rauma 1987. ISBN 951-99869-2-8
    • Rauman Merimuseoyhdistys: Brassip piukka 1; Länsi-Suomi 1988, ISBN 952-90025-9-9
    • Länsi-Suomi 3.2.2000
    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8 (sivut 528-533)
    • Karttunen Ilkka, Pietikäinen Matti, Suopanki Marja-Liisa: Uljaksen vanavedessä. John Nurmisen Säätiö. ISBN 952-9745-24-9

         26.12.2006