Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


 

  Kuunari Anna (ent. Caleb)

  • 1876 Timmernabbenissa Ruotsissa Carl Nilssonille rakennettu kuunari. ”Timmernabben” Råsegelskonare, byggd för N. Månsson och medredare, Kivik.
  • 116 nrt. pituus 28,8 m ja leveys 7,17 m.(134,51 nrt. Dim: 27,63 x 6,51 x 3,00 m)
  • 1882, aug 29, mätbrev, ägare: N Månsson, befälhvare: P N Killberg. 141,53 brt.
  • 1884, Fribrev nr 52. SL-89: J. Larsson, Kivik, Killberg befälhavare.
  • 1894, jan 29, anm. till registrering,
    • handlande Jöns Larsson, Mellby, 4/32, fortfarande huvudredare. Befälhavare: Per Nilsson Kjellberg, Mellby, 7/32 (S 150/1882). Övriga delägare: lantbrukare Per Persson, Svinaberga, 4/32 med 2/32: f. åbon Per Jönsson, Mellby, lantbrukarna Måns Tufvesson o Esbjörn Erlandsson, båda Svinaberga, Nils Larsson, Vitaby o Per Larsson, S Mellby. Med 1/32: lantbrukare Nils Olsson, Vitaby, f kustvakt Anders Påhlsson, Kivik, f ladufogde Nils Mårtensson, Mellby; folkskollärare Jöns Holm, Kivik, samt handlande Per Johansson, Hjelmaröd. Samtliga fartygslotter förvärvade genom köp 1884.
  • 1895, mars 22. Cert.
    • P/r handlare Gustaf Ejlertsson hemort: Ö. Tomarp befälhavare: skeppare Mårten Nilsson Övriga delägare lantbrukarna Per Jönsson Per Månsson stationsföreståndare Ola Larsson alla Ö Tomarp lantbrukarna Ola Håkansson, Karlaby Sven Ejlertsson, Wirrestad, alla 1/7.
  • Kontrakt den 8.2.1895, såld till kapten M. Nilsson för 6.700 kr, liggande i Limhamn.
  • 1906, juni 26: ny befälhavare: Carl Viktor Nilsson, Ö Tomarp (S 74/1906).
  • 1907, feb 18, i Brantevik, p/r Tufve Ingvarsson; befälhavare: Henrik Månsson.
  • 1907, nov 12 på resa Sundsvall – Köpenhamn med trä grundstött i närheten av skäret Klacken i Östergötlands skärgård under frisk SV bris och byig tjock luft. Kom flott med bärgarhjälp sedan last kastats. Sjöförklaring RR Norrköping 20.11.1907.
  • Sv skl-08: 141,8 brt. 124,28 nrt, dim: 27,63 x 7,05 x 3.00 m.
  • 1913, apr 7, såld till utländsk medborgare. Köpt av Th. Mulli, Lavansaari.
  • 1920 varustajana viipurilainen P. Pulli
  • 1923 varustajana Albert Kyytsönen Koivistosta. Uusi nimi: ANNA.
  • 1924 Varustajana Hjalmar Laaksonen ja myöhemmin kapteeninakin ollut Johan Albert Luotonen osti siitä puoliosuuden.
  • 1925 haaksirikko Itämerellä 28-29 huhtikuuta. Uudestakaupungista oltiin viemässä pyhärantalaisen toiminimen Suvanto & Jokela parruja Rensburgiin kun myrskyssä korkea, raskas kansilasti kaatoi aluksen. Koko väestö hukkui. Pelastusalus Neptun löysi kumollaan olevan aluksen Öölannin ulkopuolella ja hinasi sen Oskarshamniin. Myöhemmin kapteenin rouvan (Alma Luotonen) ruumis löydettiin yöpukimissa vuoteeltaan. Aluksessa oli kokkina uusikaupunkilainen Torsten Tamminen, jonka veli Keijo Tamminen on kirjoittanut uusikaupunkilaisaiheisia kirjoja mm. "Uurenkaupunkim pualest" .
  • Lasse Nurmen laaja selvitys kuunarin viimeisestä matkasta
  • Kirjoitus U:gin Sanomissa:
    • 05.05.1925 Suuri onnettomuus merellä. Uusikaupunkilainen kuunarilaiva Anna löydetty Ölandin edustalla ajelehtimassa köli ylöspäin.
    • 09.05.1925 Kuunari Annan kohtalo. Sukeltajan eivät ole löytäneet jälkeäkään väestöstä
    • 18.06.1925 Kuunari Annan haaksirikko. Eikö mihinkään toimiin aiota ryhtyä edes hylyn tarkistamiseksi, ruumiita voi olla hylyn sisällä.
    • 20.06.1925 Kuunarilaiva Annan haaksirikko. Kapteenin rouwa Luotosen ruumis löytynyt
  • Lähteet:
    • Jussila Niilo: Uudenkaupungin laivat Uusikaupunki 1987. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy. ISBN 951-99912-9-8
    • Varjonen Kaiku: Meren ja Jumalan armoilla Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914-1942 Uudenkaupungin Kirjapaino Oy. Uusikaupunki 1976
    • Tamminen Keijo: Uurenkaupunkim pualest. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy 1996 ISBN 951-97584-0-2
    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8
    • Sähköposti Ruotsista

         14.09.2006