Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


 Teräsparkki Bertha

Berthan valokuva Taivassalon museossa

  • 1892 Skotlanissa Grangemouthissa rakennettu hampurilaiselle Joh. H. Soostille rakennettu teräsparkki.
  • Aluksen vetoisuudet olivat 2600 DWT, 1561 nrt ja 1640 brt. Mitat: 75 × 12 metriä
  • Tunnus: VBRD
  • 1904 myytiin Hampuriin
  • 1912 huhtikuun 2  O. A Färdig, J.A. Malén, Knut Wallin David Ericsson (1) ym. ostivat sen Uuteenkaupunkiin.
  • Päällikkönä F. I. Rinne Lyökistä.
  • 1914 heinäkuun 27 päivä alus jäi Ruotsiin Gävlen satamaan täydessä lastissa
  • 1915 elokuun 26 alus myytiin gävleläiselle yhtiölle "Korsnäs Sågverks Ab" (150 000 SEK).
  • 1917 maaliskuun 12 päivä, Bertha myytiin tukholmalaiselle Emil Löfgrenille (400 000 SEK)
  • 1917 huhtikuun 2 päivä alus myytiin göteborgilaiselle yhtiölle "Förnyade Ångfartygs Ab Viking" (500 000 SEK), joka muutti aluksen nimeksi "Bohus".
  • 1921 kesäkuussa alus siirtyi göteborgilaiselle "Rederi AB Transatlantic"
  • 1924 tammikuun 9 alus myytiin Hampuriin Saksaan (40 000 SEK) ja tarkoitus oli tehdä siitä koulupurjehduslaiva.
  • 1924 toukokuun 26 ensimmäisellä matkalla Saksan lipun alla kärsi haaksirikon Shetlandsaarien lähettyvillä, jolloin ainakin 3 miestä hukkui.
  • Aluksesta Internetissä:
  • Lähteet:
    • Jussila Niilo: Uudenkaupungin laivat Uusikaupunki 1987.  Uudenkaupungin Kirjapaino Oy. ISBN 951-99912-9-8
    • Haapio Markku, Holmroos Altti: Suomen valtameripurjehtijat. Satakunnan Kirjateollisuus Oy Pori 1981. ISBN 951-99313-3-3
    • Jussila Niilo: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy 1984. ISBN 951-99551-4-3
    • Varjonen Kaiku: Meren ja Jumalan armoilla Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914-1942 Uudenkaupungin Kirjapaino Oy. Uusikaupunki 1976
    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8

       05.01.2005