Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


 Parkkilaiva Eläköön (2)

Kuva: U:gin museo

  • 1920 Uudessakaupungissa valmistunut parkkilaiva, josta myös kirjallisuudessa käytetään nimeä Eläköön II.
  • Vetoisuudeltaan alus oli 796 nrt., 836 brt ja kantavuus oli 1450 dwt.
  • Mitat olivat: pituus 63,85 m, leveys 11,0 m, lastiruuman syvyys 5,25 m ja isomaston korkeus merenpinnasta oli 41 m. Alus oli rakennettu parkki Arvion suurennettujen piirustusten mukaan.
  • Rakennusmestarina oli Emanuel Eklund ja hänen kuoltua rakennusmestari J. Lehtonen.
  • Varustajana Uudenkaupungin Laiva Oy.
  • Neitsytmatkallaan alus vei puutavaralastin Janhuan sahalta Barceloonaan kapteenina Karl W. Sillsten. Hänen jälkeen kapteenina oli Johan Anton Jansson.
  • Elakoon Englannissa
  • Pääasiassa matkat suuntautuivat Pohjanmerelle ja Välimerelle.
  • 1924 Alus kävi noutamassa Jamaikasta, Länsi-Intian saaristosta, Eurooppaan jalopuulastin eli "väripuuta".
  • 1930 huhtikuussa alus julistettiin jo hylyksikin Englannissa ja hylky myytiin vakuutusyhtiön toimesta huutokaupalla päällikkö Frans A. Lehtiselle ja hän sai vielä luvan purjehtia kotiin.
  • 1931 alusta kunnostettiin ja katsastettiin Itämerenliikenteeseen
  • 1933 Laiva siirtyi Maarianhaminaan Gustaf Eriksonille Uudenkaupungin Laiva Oy:n vararikon jälkeen.
  • Alus oli varustettu 440 hv:n diesel-moottorilla.
  • 1944 aluksen osti Raumalle Rauman Alus Oy (raumalainen Arvo Holmén, porilainen Lauri Kuuminainen ja Porin mlk:sta Uuno Kuuminainen)
  • 1948 alus haaksirikkoutui Itämerellä
  • 1949 hylyksi Pikku-Nauvon sahan laiturin aallonmurtajaksi, jossa se tiettävästi vieläkin on.
  • Eläköön -laivaa pidetään viimeisenä rahtiliikenteessä olleena puurunkoisena parkkilaivana.
  • Kalannin Säästöpankin U:gin konttorissa on aluksen pienoismalli.
  • Artikkeleja Uudenkaupungin Sanomissa:
    • 05.10.1920 Uudenkaupungin Laiva osakeyhtiön uusi laiva laskettiin vesille
    • 09.11.1926 Uusikaupunkilaista laivaa Eläköön kohdannut onnettomuus Ahvenanmerellä.
    • 16.11.1926 Meriselitys. Purjelaiva Eläköönin yhteentörmäyksestä Ahvenanmerellä.
    • 28.11.1931 Parkkilaiva Eläköön joutunut matalikolle Tanskan rannikolla.
    • 28.04.1932 Konkurssihuutokauppa 17.05.1932 (U:gin Laiva Oy)
    • 05.09.1968 Kaukaisilta valtameriltä rannikon aallonmurtajaksi Nauvoon
    • 17.09.1968 Vanhojen muistojen kätköistä Eläköön herätti merimiestoiveita.
    • 23.07.1985 Jussila Matti: Kerran komea laiva. parkkilaiva Eläköönin purjehduksella surullinen päätös.
    • 26.03.1987 Pensikkala Erkki: Parkki Eläköön myrskyinen Englannin matka vuonna 1928.
  • Lisätietoa Internetissä:
  • Lähteet:
    • Jussila Niilo: Uudenkaupungin laivat Uusikaupunki 1987. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy. ISBN 951-99912-9-8
    • Jussila Niilo: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy 1984. ISBN 951-99551-4-3
    • Varjonen Kaiku: Meren ja Jumalan armoilla, Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914-1942 Uudenkaupungin Kirjapaino Oy. Uusikaupunki 1976
    • Rauman Merimuseoyhdistys: Brassip piukka 1; Länsi-Suomi 1988, ISBN 952-90025-9-9
    • Vaheri-Hyvärinen-Saari: Hylkyjä Suomenlahdella ja Saaristomerellä; Karisto Oy Hämeenlinna 1996; ISBN 951-23-3545-X
    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8

       05.01.2005