Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


 Kuunari Emma

  • 1875 Ruotsissa Eckernan varvilla rakennettu (A Ahlberg)
  • 185 nrt, pituus 29,77 m ja leveys 7,53 m.
  • 1875, Bil och Fribrev nr 244.
  • Sv Skl-89/93: 190 nrt. O Olsson, Käringön; befälhavare J L Johansson.
  • 1894, aug 17, 198,73 brt. 174,82 nrt.
  • 1894, aug 24. cert. p/r f sjökapten Olof Olsson, (Käringön), hemort Hälleviksstrand, 75/720. Befälhavare: Johan Leonard Johansson, Hälleviksstrand 45/720 (S 15/1880). Övriga delägare: sjökapten Arvid Arvidsson 60; sjökapten Johannes Arvidsson 75, sjökapten Elias Olsson 60, sjökapten Bengt Bengtsson 30/720, m fl.
  • 1896, mars 14, Beslut att sälja till Rudköbing efter anbud på 8.000 kr.
  • 1896, mars 27, anm. såld till C J Jörgensen, Rudköbing, Danmark.
  • Dk Skl-97/03: NHPV, EMMA, skonertbrigg, 193 brt. 169 nrt. A/S v/ Chr V Elling, Rudköbing.
  • Dk Skl-05: A/S v/ H Jørgensen, (Strynö), Rudköbing.
  • 1905 ostettiin Lyökkiin (Uuteenkaupunkiin)
  • Varustajina
    • kauppalaivuri F. Oskar Berglund (myöh. Vuorisalo) pääisäntä
    • J. A. Malén Lyökistä
    • John F. Ahlgren Lyökistä
    • Karl Feliks Johansson Lyökistä
    • luotsi Frans Emil Varjonen Lyökistä
    • maanviljelijä P. Heikkilä-Aaltonen Haukharjasta
    • Abel Blomroos
    • J. Blomroos
    • J.K Ahlsten
  • I maailmansodan ajan alus oli Lyökissä.
  • 1919 aluksen saapuessa Stagesta Reposaareen sen ankkurit pettivät ja Emma ajautui rantamatalikolle jääden hylyksi Katavan rannalle. Mastot katkesivat ja pohjaan tuli useita vuotoja. Laiva hinattiin Reposaaren satamaan ja sukeltaja Vilho Granath tarkasti pohjan. Lausunto oli lohduton: Pohja oli painunut sisään useasta kohdasta, köli pahasti ruhjoutunut ja osa kaarista oli katkennut. Satamakapteeni arvioi hylyn arvoksi 20.000 mk. Emma laitettiin huutokaupattavaksi.
  • 1919 lokakuussa Porin Reposaarella vuonna 1880 syntynyt ja vaikuttanut Werner Hacklin osti hylyn  ja korjautti sen talven aikana Porin konepajalla.
  • Kuunari Emman matka päättyi toisen purjehduskauden lopulla. Laivaan lähti Lyypekistä Saksasta kohti Mäntyluotoa 19.10.1921 kapteeni Saarisen komennossa. Ruumaan oli lastattu 334 säkkiä suolaa ja 150 tonnia hiekkaa. Ohitettuaan Öölannin eteläkärjen 23.10. nousi ankara myrsky. Öölannin ja Gotlannin välillä katkesi isonmaston puomi ja meni laidan yli, jääden kuitenkin roikkumaan reelinkiin kiinni köysistään. Kuunari pääsi ankkuroitumaan erääseen lahteen Öölannin pohjoiskärjessä. Ankkuri petti kovassa merenkäynnissä ja laiva ajautui 30m:n päähän rannasta ja kaatui kyljelleen. Laivan kokki ja eräs merimies uivat köyden kanssa maihin ja yhdessä paikallisten asukkaiden kanssa kiinnittivät sen maihin. Loput miehet tulivat maihin köyttä pitkin puosuntuolilla istuen. Kuunari jäi hylyksi.
  • Kirjoituksia U:gin Sanomissa
    • 06.04.1905 Kapt. J.O. Berglund on ostanut Tanskasta kuunari Emman.
    • 22.12.1918 Uudenkaupungin laivat. Kuunari Emma, kapt. Oskari Vuorisalo, purjehti...Kööpenhaminaan.
    • 23.09.1919 Kuunari Emma haaksirikkoutunut Reposaaren edustalla.
  • Lähteet:
    • Varjonen Kaiku: Meren ja Jumalan armoilla Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914-1942 Uudenkaupungin Kirjapaino Oy. Uusikaupunki 1976
    • Jussila Niilo: Uudenkaupungin laivat Uusikaupunki 1987. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy. ISBN 951-99912-9-8
    • Paasio Veikko: Uudenkaupungin maalaiskunnan historia

    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8

        05.01.2005