Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


 Teräsparkki Glenbank

Glenbank U:gin museon kortissa
  • 1893 Port Glasgowissa Skotlannissa A. Rodger & Co:n telakalla rakennettu teräsparkki.
  • Aluksen vetoisuudet olivat 1359 nrt ja 1481 brt.
  • Mitat olivat 240,1 x 37,0 x 21,7 jalkaa.
  • Tunnus: VBQT
  • 1905 uusikaupunkilainen J.A. Zachariassen & Co osti aluksen.
  • Päälliköksi uusikaupunkilainen kapteeni F.K. Moberg.
  • 1911 helmikuussa puolilastissa ollut alus upposi hirmumyrskyssä Jaavan vesillä, lähellä Balla-Ballaa Länsi-Australian luoteispuolella.
  • Miehistöstä jäi eloon vain yksi, Antti Ketola, joka onnistui pääsemään koralliriutalle hylkytavaraan tarrautuneena, josta paikalliset helmenkalastajat hänet löysivät. Ketola oli kertonut lähikaupunki Roebursin lehtimiehille seikkailuistaan ja palastautumisestaan.
  • Hukkuneiden lukumäärää eivät aikakirjat kerro, todennäköisesti syystä, että karanneiden ym. tilalle ulkomailta haalitun miehistön nimet esiintyvät vain laivan mukana olleissa asiapapereissa, jotka hävisivät haaksirikossa.
  •  
  • Kuva: U:gin museo
  • Kirjoitus U:gin Sanomissa:
    • 28.03.1911 Lähempiä tietoja Glenbankin haaksirikosta
    • 08.06.1911 Glenbankin hylky löydetty Legendre-riutoilta
  • Aluksesta Internetissä:
  • Lähteet:
    • Jussila Niilo: Uudenkaupungin laivat Uusikaupunki 1987. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy. ISBN 951-99912-9-8
    • Haapio Markku, Holmroos Altti: Suomen valtameripurjehtijat. Satakunnan Kirjateollisuus Oy Pori 1981. ISBN 951-99313-3-3
    • Jussila Niilo: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy 1984. ISBN 951-99551-4-3
    • Zachariassen-yhtiöt 100 vuoden aikana. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy 1970
    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8
    • Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja 2002-2003; Newprint Uusikaupunki

      05.01.2005