Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


 Nelimastoinen rautaparkki Loch Torridon

Loch Torridon
  • 1881 Glasgowissa Skotlannissa Barclay, Curle & Co:n telakalla rakennettu nelimastoinen rautaparkki.
  • Sisaralus oli Loch Moidart (1881)
  • Vetoisuudet olivat 2000 nrt, 2081 brt ja kantavuus 3200 dwt
  • Mitat olivat 287,4 x 42,6 x 24 jalkaa (87,57 x 12,95 x 7,31 m). Mastojen korkeus oli n. 46 m.
  • Tunnus: VBRG
  • Alus oli kuuluisa kauneudestaan, siroliikkeisyydestään ja nopeudestaan.
  • Aluksen ensimmäinen päällikkö oli kapteeni Pinder.
  • Seuraavan päällikön nimi oli kapteeni Robert Pattman, joka oli hyvä purjehtija ja turvallinen navigoija ja joka näki paljon vaivaa etsiessään hyvää miehistöä alukseen. Hän purjehti aluksella 26 vuotta 9 kuukautta, tehden 25 matkaa ympäri maailmaa ilman vakavia ongelmia. Joitain hänen parhaita matkojaan:
    • 1882 Glasgowista  Melbourneen (59 matkustajaa ja 12 hevosta) -- 74 päivää.
    • Melbournesta Kalkuttaan Intiaan (320 hevosta) -- 42 päivää. Hevoskauppa tuona aikana Australian ja  Intian välillä oli hyvin kannattavaa.
    • Kalkutasta Lontooseen -- 103 päivää.
    • 1883-4 Glasgowista Melbourneen (61 matkustajaa) -- 79 päivää.
    • Newcastlesta  San Franciscoon -- 58 päivää.
  • Alus oli viisi seuraavaa matkaa Intian liikenteessä
  • 1891 alus haki Sydneystä villalastin Lontooseen vain 81 päivässä.
  • 1892 kapteeni Pattman ei saanut lastia Lontoosta ja hänen oli purjehdittava painolastissa  Melbourneen ja oli perillä 69 päivässä.
  • 1908 asti alus piti ennätyksiä hallussaan. Joitain ennätyksiä olivat:
    • 1902 Lontoosta Adelaideen 79 päivässä
    • 1903 Newcastlesta San Franciscoon 45 päivässä
    • 1904 Glasgowista Sydneyhin 77 päivässä
    • 1908 Melbournesta Lontooseen 86 päivässä
    • 1909 Melbournesta Lontooseen 87 päivässä
  • 1909 syyskuun 5 kapteeni Pattman luopuu aluksen päällikkyydestä.
  • 1912 uusikaupunkilainen  varustamo osti sen (4400 FIM).
  • 1912 Uusikirkkolainen (kalantilainen) Verner Valmunen putosi Sundsvallissa mastosta kannelle ja kuoli heti. Haudattiin Sundsvallin hautausmaahan 1.9.1912.(linkki)
  • Komentajina E.V Johans ja hänen jälkeensä ahvenanmaalainen K.B. Rosenberg.
    • 27.12.1914 alus oli menossa Norjan Fredrikstadista lankkulastissa Australian Geelongiin. Kapteeni oli päättänyt ohjata Färsaarten pohjoispuolitse talviselle Atlantille samalla välttääkseen saksalaisia sukellusveneitä.
    • Pohjois-Atlantilla Färsaarten länsipuolella raivonneessa myrkyssä klo 11:n aikaan laivan keula- ja isomasto katkesivat ja kaatuivat poikki laivan. Koko miehistö ponnisteli kaikin voimin vapauttaakseen laivan murtuneesta takilasta ja olikin onnistumaisillaan, kunnes klo 16:n aikaan myös kryssi- ja mesaanimasto katkesivat. Samalla vaurioitui mm. kansi niin pahoin, että kajuutassa ja muonavarastossa oli vettä parin jalan verran.
    • Seuraavana päivänä saatiin keula- ja kryssimaston tynkiin kiinnitetyksi raa´at joihin levitettiin märssypurje. Tilanne tuntui kuitenkin toivottomalta kunnes 24.01.1915 liverpoolilainen siirtolaislaiva S/S Orduna:n pelastusvene pelasti lopulta miehistön, myös kapteeni Rosenbergin ja hänen terrierin joka viimeisenä poistui laivasta kello 10:n aikaan.
    • Ennen poistumista miehistö sytytti lastin tuleen, jotta hylky ei häiritsisi meriliikennettä, ja niin Loch Torridon paloi valtavana roihuna aavalla ulapalla kunnes vajosi hitaasti aaltoihin ja katosi meren pinnalta.
  • Kirjoituksia U:gin Sanomissa:
    • 28.01.1915 Uusikaupunkilainen 4-mast. rautaparkki Loch Torridon tuhoutunut Atlantilla. Miehistö pelastettu.
    • 04.03.1972 Helge Heikkinen: Loch Torridonin viimeinen matka: Parkin joutsenlaulu
  • Lähteet:
    • Varjonen Kaiku: Meren ja Jumalan armoilla Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914-1942 Uudenkaupungin Kirjapaino Oy. Uusikaupunki 1976
    • Haapio Markku, Holmroos Altti: Suomen valtameripurjehtijat. Satakunnan Kirjateollisuus Oy Pori 1981. ISBN 951-99313-3-3
    • Jussila Niilo: Uudenkaupungin laivat Uusikaupunki 1987. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy. ISBN 951-99912-9-8
    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8

      05.01.2005