Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


Parkkilaiva Rauha (1)

Rauha

  • 1918 Uudessakaupungissa rakennettu parkkilaiva, josta kirjallisuudessa käytetään myös nimeä Rauha II tai  Rauha (uusi).
  • 458 nrt ja pituus 43,85 m.
  • Varustajana Uudenkaupungin Laiva Oy
  • Nimen alus sai J.A. Malénin tyttären mukaan.
  • Vesillelaskussa alus jäi kymmeneksi päiväksi tiukasti kiinni kiskoihin ennen kuin se revittiin useamman aluksen avulla veteen.
  • Rauhan vesillelasku. U:gin museon kokoelmat.
  • Alukseen asennettiin parkkilaiva Muiston takila.
  • Päällikköinä lokalahtelainen Johannes Davidsson ja Frans Ivar Rinne Lyökistä.
  • Alus asetettiin varustamon vakioreitille: puutavaraa Suomesta ja Ruotsista Englantiin, sieltä kaoliinia tai vastaavaa Välimerelle, josta suolalastissa kotimaahan.
  • 1925 talvella haaksirikko Ranskassa Biscayan lahdella ja jouduttiin luovuttamaan pelastuspalkkiona Ranskan viranomaisille 6.1.1926. Tapahtumasta kirjoittaa Kaiku Varjonen:
    • Alkumatka sujui vuodenajan huomioon ottaen hienosti. Joulukuun 22 päivänä oltiin Biskajan lahden suulla 45 pohj. leveysasteen kohdalla, kello 04:00 hienoisessa myötätuulessa täysin purjein, styrbordin vahti tuli kannelle. Kello kuudelta yllätti laivan lounaasta noussut hurrikaani, joka löi purjeet takatäyttöön ja laivan kyljelleen.

    • Purjeita yritettiin "pärjätä", mutta tuloksetta. Ensin katkesivat keulaharukset ja keulamärssytanko, neljännen kerran kuuden ja puolen vuoden aikana, sitten iso- ja perämasto, pari metriä kannen yläpuolelta. Takila putosi, osa mereen, osa kannelle tehden surkeaa jälkeä. Kahden vuorokauden yhtämittaisten ponnistelujen jälkeen saatiin vanttiruuvit ja muut partuunien ja harusten pidikkeet hakatuksi poikki, näin päästiin eroon takilasta, joka oli vähällä rikkoa laivan kyljet. Hätäsanoma SOS lähetettiin rukousteitse. Joulun aatonaattona eräs suuri matkustaja-alus huomasi Rauhan hädänalaisen aseman, ajoi lähelle ja lupasi sähkeitse pyytää Ranskasta pikaista apua. Yllättävän nopeasti sieltä tulikin kolme kalastusalusta, kaikki melko suuria höyrylaivoja.

    • Kovassa myrskyssä ja valtavassa aallokossa ei miehistön siirtäminen kalastusaluksiin onnistunut. Joulun pyhät kamppailtiin valtavia luonnonvoimia vastaan aaltojen vyöryessä yli ohjailukyvyttömän, raskaassa lastissa olevan ja pahoin vaurioituneen pienehkön puulaivan. Vasta joulun jälkeen saatiin niin paljon teräs- ja ruohoköyttä Rauhan ja pelastusalusten väliin, että hinaus voitiin aloittaa. Uudenvuoden aatonaattona saavuttiin Ranskaan Lorientin kala- ja sotasatamaan. Täällä kaiken kukkuraksi eräs iso sotalaiva ajoi melkein kohtisuoraan päin Rauhan kylkeä kajuutan peränpuolelle sen keulan tunkeutuessa melkein keskilaivalle saakka. Aukko oli valtava, mutta onneksi vesirajan yläpuolella.

    • Kapteeni Ivar Rinne antoi meriselityksen sikäläisille viranomaisille (tuomioistuimelle), minkä jälkeen tammikuun 6 päivänä 1926 laiva luovutettiin pelastuspalkkiona ranskalaisille.

    • Näin uusikaupunkilaisen parkkilaiva Rauhan purjehdus Suomen lipun alla oli päättynyt. Ensimmäiselle matkalle lähdöstä oli kulunut 6 vuotta, 7 kuukautta ja 27 päivää.

    • Kapteeni Rinne jätti purjealukset ja siirtyi vielä samana vuonna (1926) Merenkulkuhallituksen palvelukseen. Hän toimi useissa vastuunalaisissa tehtävissä, viimeksi vuodesta 1934 alkaen Turun merenkulkupiirin merenkuluntarkastajana, mistä virasta siirtyi eläkkeelle 1949. Hän kuoli 3. syyskuuta 1952.

  • Kirjoituksia U:gin Sanomissa:
    • 27.08.1918 Rauha vihdoinkin vesille
    • 24.04.1920 Amerikkalainen höyrylaiva ajanut uusikaupunkilaisen purjelaivan päälle Välimerellä.
    • 18.08.1923 Parkkilaiva Rauha haaksirikkoutunut Uuteenkaupunkiin matkalla Rihtniemen nokassa.
    • 21.08.1923 Parkkilaiva Rauha tuotu täkäläiselle telakalle
    • 21.08.1923 Rauhan päällystö jättänyt täkäläiseen maistraattiin meriselityksen.
    • 02.09.1924 Onnettomuus merellä, parkki Rauha Juutinraumassa.
    • 13.09.1924 Parkkilaiva Rauhan ja moottorikuunari Ruthbyn yhteentörmäys. Rauhan meriselitys ja asian käsittely Helsingörin merioikeudessa.
    • 29.12.1925 Uusikaupunkilainen laiva kärsinyt merivahinkoja. Hinattu Lorienttiin (kapt. Rinne)
    • 04.03.1926 Parkkilaiva Rauha myyty
    • 14.05.1983 Rauhan miehet ja nainen
    • 21.05.1983 Rauhan miehet ja nainen
  • Lähteet:
    • Varjonen Kaiku: Meren ja Jumalan armoilla. Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914-1942. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy. Uusikaupunki 1976
    • Jussila Niilo: Uudenkaupungin laivat Uusikaupunki 1987. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy. ISBN 951-99912-9-8
    • Jussila Niilo: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy 1984. ISBN 951-99551-4-3
    • Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja 1996-1997; Newprint Uusikaupunki
    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8

          05.01.2005