Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


Kahvelikuunari Sowinto

Kuva: U:gin museo

  • 1920 Virolahdella rakennettu kahvelikuunari jota myös kolmimastokaljaasiksi on kutsuttu.
  • 274 rt, pituus 36,98 m ja leveys oli 8,90 m.
  • 1920 pääisäntänä merikapteeni H.W. Widberg ja 48 osakasta U:gista ja lähipitäjistä.
  • 1924 siirtyi Uudenkaupungin Laiva Oy:lle
  • Matkat olivat pääasiassa Itämerellä, puutavaraa Suomesta Tanskaan ja Saksaan.
  • 1932 kun Uudenkaupungin Laiva Oy meni vararikkoon myi Kansallispankki Sowinnon isännistöyhtiölle:
    • pääisäntänä yliperämies Einar Hamara.
    • yliperämies Kauko Pitkänen
    • perämies Kosti Henriksson
  • Haaksirikkoutui Suomenlahden suulla lautalastissa ollessaan matkalla Kotkasta Kööpenhaminaan, sai ensin vuodon menetti purjeensa ja mastonsakin. saksalainen höyrylaiva Alk pelasti miehistön lukuun ottamatta laivapoikaa, joka menehtyi pelastusköyden katkettua. Laivasta ei ehditty pelastaa edes laivapapereita.
  • Aluksesta on nykyään nähtävissä osia virolaisessa museossa.
  • Kuva: U:gin museo
  • Kirjoituksia U:gin Sanomissa:
    • 12.02.1921 Uusikaupunkilainen laiva (Sovinto) myrskyssä Pohjanmerellä.
    • 19.05.1923 3-mastoinen kaljaasi Sovinto myyty. Ostaja Uudenkaupungin Laivayhtiö.
    • 06.12.1934 Meriselitys Sovinnon haaksirikosta on jätetty Helsingin raastuvan oikeudelle
    • 23.09.1987 Pensikkala Erkki: Purjelaiva Sovinnon purjehduskausi vuonna 1927 ja myöhemmät vaiheet.
  • Lähteet:
    • Jussila Niilo: Uudenkaupungin laivat Uusikaupunki 1987. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy. ISBN 951-99912-9-8
    • Jussila Niilo: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy 1984. ISBN 951-99551-4-3
    • Varjonen Kaiku: Meren ja Jumalan armoilla Uudenkaupungin viimeiset purjelaivat 1914-1942 Uudenkaupungin Kirjapaino Oy. Uusikaupunki 1976
    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8

        05.01.2005