Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


Gustaf (Adolf Mauritz) Erikson 1872-1947

Gustaf Erikson

  • Purjelaivojen kuningas, jolla oli 1920-30 luvuilla maailman suurin purjelaivasto
  • 1872 syntyi Ahvenanmaalla Lemlandin kylässä laivuri Gustaf Adolf Eriksonin esikoispojaksi. 
  • 1882 kymmenvuotiaana parkkilaiva Neptuniin apupojaksi
  • 1885 yleni Neptunin kokiksi
  • 1887 puolimatruusina kuunarilaiva Adèlessa
  • 1888 matruusina kuunarilaiva Adèlessa
  • 1889 stuerttina parkkilaiva Ansgarissa
  • 1890 puosuna kuunarilaiva Fenniassa
  • 1891 stuerttina parkkilaiva Southern Bellessä
  • 1892 suoritti aliperämiestutkinnon
  • 1893 hoiti "alaikäisenä" perämiehenä kuunarilaiva Adèlessa päällikön tehtäviä
  • 1895 suoritti yliperämiestutkinnon Oulun merenkulkuopistossa
  • 1895 perämiehenä valtamerillä parkkilaiva Matildalla
  • Perämiehenä parkkilaiva Mariehamnissa
  • Perämiehenä parkki Finlandissa, jossa putosi mastosta katkaisten sääriluunsa
  • 1899 Merikapteenitutkinnon suoritettuaan meni päälliköksi parkkilaiva Southern Belleen, jossa toimi 6 purjehduskautta
  • 1904 kihlasi 14 vuotiaan Hilda Bergmanin
  • 1906 fregatti Albanian päällikkönä. Meni naimisiin Hildan kanssa Swansean satamassa.
  • 1909-1913 oli kapteenina uusikaupunkilaisessa rautafregatti Locheessa
  • 1913 osti ensimmäisen oman laivan, josta alla enemmän.
  • 1933 osti Uudenkaupungin Laiva Oy:n konkurssihuutokaupassa muutamia laivoja ka Uudenkaupungin telakan
  • 1947 Gustaf kuoli
  • 1948 Gustafin poika Edgar jatkoi vielä hetken varustamotoimintaa.

Gustaf Eriksonin laivasto

  • 1913-25 Tjerimai, kolmimastoinen komposiittiparkki, 1 550 tn, rak. 1883 Amsterdamissa. Upposi Pohjanmerellä yhteentörmäyksessä hollantilaisen troolarin kanssa, kapteeni kuoli.
  • 1913-14 Åland, ent. Renée Rickmers, nelimastoinen rautaparkki, 3 300 tn, rak. 1887 Glasgowissa. Joutui loistojen ollessa pimeinä koralliriutalle Uuden-Kaledonian rannikolla, jäi hylyksi, miehistö pelastui.
  • 1914-16 Fredenborg, kolmimastoinen puuparkki, n. 700 tn, rak.1881 Getassa Ahvenanmaalla. Myytiin, tuli hylyksi samana vuonna.
  • 1916-17 Borrowdale, kolmimastoinen rautaparkki, 1 850 tn, rak 1868 Liverpoolissa. Saksalaiset torpedoivat laivan Bristolin kanaalin suulla, miehistö pelastui.
  • 1916-35 Grace Harwar, teräsfregatti, 2 950 tn, rak. 1889 Glasgowissa. Myytiin romuksi.
  • 1916-23 Professor Koch, kolmimastoinen teräsparkki, 2 350 tn, rak. 1891 Glasgowissa. Törmäsi jäävuoreen, pääsi Montevideoon, tuomittiin hylyksi.
  • 1917-19 Ingrid, puuparkettiini, 650 tn, rak. 1907 Getassa Ahvenanmaalla. Saapui hätäsatamaan Falmouthiin, tuomittiin hylyksi. Englantilaiset korjasivat laivan, asensivat siihen apukoneen ja purjehtivat sillä mm. Länsi-Intian vesillä. Alus romutettiin v. 1939.
  • 1917-19 Southern Belle, kolmimastoinen puuparkki, n. 850 tn, rak. 1871 Nova Scotiassa. Myytiin.
  • 1917 Margareta, ent. Craigerne, nelimastoinen teräsparkki, 3 100 tn, rak. 1889 Glasgowissa. Torpedoitiin Irlanninmerellä, miehistö pelastui.
  • 1917-42 Lawhill, nelimastoinen teräsparkki, 4 600 tn, rak. 1892 Dundeessa. Joutui Etelä-Afrikalle sotasaaliina.
  • 1919-24 Woodburn, kolmimastoinen teräsparkki, 2 600 m, rak. 1896 Glasgowissa. Myytiin Fid2isaarille hiiliproomuksi.
  • 1919-20 Rigel, höyrylaiva, 500 tn, rak. 1920 Hietalahden telakalla. Myytiin.
  • 1920-22 Edgar, höyrylaiva, 1250 tn, rak. Uudella telakalla Helsingissä. Myytiin Saksaan.
  • 1921-36 Herzogin Cecilie, nelimastoinen teräsparkki, rak. 1902 Bremerhavenissa. Ajoi karille Englannin kanaalissa Devonshiren rannikolla, joutui hylyksi.
  • 1922-33 Loch Linnhe, kolmimastoinen rautaparkki, 2 200 tn, rak. 1876 Glasgowissa. Ajoi 1933 karille Kökarin saaristossa, joutuen  hylyksi.
  • 1923-53 Pommern, ent. Mneme, nelimastoinen teräsparkki, 4 050 tn, rak. 1903 Glasgowissa. Oli Maarianhaminassa maailmansodan puhjetessa 1939 eikä purjehtinut enää sen jälkeen, lahjoitettiin Maarianhaminan kaupungille museolaivaksi.
  • 1923-24 Carradale, nelimastoinen teräsparkki, 3 300 tn, rak. 1889 Glasgowissa. Myytiin romuksi.
  • 1923-40 Penang, ent. Albert Rickmers, kolmimastoinen teräsparkki, 3 250 tn, rak. 1905 Bremerhavenissa. Torpedoitiin Atlantilla, kaikki 18 miestä hukkuivat.
  • 1924-48 Archibald Russell, nelimastoinen teräsparkki, 3 950 tn, rak. 1905 Greenockissa Englannissa. Oli maailmansodan puhjetessa Hullissa, takavarikoitiin 1941, luovutettiin varustamolle 1948, myytiin romuksi.
  • 1924-40 Killoran, kolmimastoinen teräsparkki, 3 050 tn, rak. 1900 Troonissa Skotlannissa. Upotettiin Kanarian saarten luona, miehistö otettiin apuristeilijään ja vietiin keskitysleireihin, pääsi 1941 kotimaahan.
  • 1924-39 Olivebank, nelimastoinen teräsparkki, 4 400 tn, rak. 1892 Glasgowissa. Ajoi miinaan Pohjanmerellä 8.9.1939, jolloin 14 miestä hukkui.
  • 1924-34 Carmen, kolmimastoinen puuparkki, 850 tn, rak. 1921 Granbodassa Ahvenanmaalla. Hylättiin Bornholmin lähellä 2.9.1934, jätettiin pelastajille.
  • 1924 Polstjernan, nelimastoinen puukuunari, 1600 tn, rak. 1920 Dragsfjärdissä. Myytiin 7.3.1924 Koivistolle.
  • 1924-39 Baltic, nelimastoinen puuparkettiini, 750 tn, rak. 1919 Lemlannissa Ahvenanmaalla. Myytiin Raumalle (U:kiin?).
  • 1925-32 Hougomont, nelimastoinen teräsparkki, 4 000 tn, rak. 1897 Greenockissa Englannissa. Menetti takilansa pyörremyrskyssä Australian rannikolla, joutui aallonmurtajaksi Spencerinlahdelle.
  • 1925-35 Lingard, kolmimastoinen teräsparkki, 1600 tn, rak. 1893 Arendalissa Norjassa. Törmäsi ruotsalaisen s/s Gerdin kanssa 1.11.1935, hinattiin Göteborgiin, myytiin Norjan purjelaivakerholle. Yhteentörmäyksessä Gerdin koko miehistö 21 henkeä hukkui.
  • 1925-34 Ostrobotnia, kolmimastoinen puukuunari, 800 tn, rak. 1919 Pietarsaaressa. Purettu Uudenkaupungin telakalla.
  • 1925-44 Winterhude, ent. Mabel Rickmers, kolmimastoinen teräsparkki, 3 250 tn, rak. 1898 Bremerhavenissa. Saapui 30.9. 1939 Stavangeriin, riisuttiin, vuokrattiin varastoksi, myytiin Saksan merivoimille 27.4.1944, joutui proomuksi Hampuriin.
  • 1926-28 Lalla Rookh, ent. Karhu, ent. Effendi, kolmimastoinen rautaparkki, 1450 m, rak. 1876 Liverpoolissa. Myytiin romuksi Belgiaan 27.11.1928.
  • 1927-36 Estonia, kolmimastoinen puuparkettiini, 800 tn, rak. 1921 Gutmannsbachissa. Ajoi 5.10. karille Örskärissä, jäi hylyksi.
  • 1929-32 Melbourne, ent. Gustav, ent. Australia, nelimastoinen teräsparkki, 4 250 tn, rak. 1892 Glasgowissa. M/t Seminole törmäsi Melbourneen Queenstownin ulkopuolella 30.6.1932, yksitoista miestä hukkui laivan upotessa.
  • 1929-39 Madara, puumoottorilaiva, 900 tn, rak. 1919 Ärveskjöbingissä. Myytiin Bremenissä yhteentörmäyksen jälkeen.
  • 1929-51 Viking, nelimastoinen teräsparkki, 4 000 tri, rak. 1907 Kööpenhaminassa. Oli Maarianhaminassa sodan ajan, purjehti sen jälkeen, myytiin Ruotsiin, toimii merimieskouluna Göteborgissa.
  • 1929-36 Ponape, ent. Bellhouse, ent. Regina Elena, nelimastoinen teräsparkki, 3 500 tri, rak. 1903 Genovassa. Myytiin romutettavaksi.
  • 1931-41 ja 1948-50 Pamir, nelimastoinen teräsparkki, 4 500 tn, rak. 1905 Hampurissa. Takavarikoitiin Uudessa-Seelannissa 7.8.1941 ja tuomittiin sotasaaliiksi, luovutettiin takaisin 1948, viimeinen vehnäpurjehdus 1949, myytiin romuksi 1950. Saksalaiset ostivat laivan romutustelakalta, tuhoutui Atlantilla 1957, jolloin 80 miestä hukkui ja 6 pelastui.
  • 1932-37 L´Avenir, nelimastoinen teräsparkki, 3 650 tn, rak. 1908 Bremerhavenissa. Myytiin Saksan valtiolle 1937, sai nimen Admiral Karpfanger, katosi jäljettömiin vuonna 1938 matkalla Australiasta Eurooppaan.
  • 1932-50 Passat, nelimastoinen teräsparkki, 4 700 tn, rak. 1911 Hampurissa. Oli sodan ajan Maarianhaminassa, purjehti 1946-50, myytiin romuksi. Saksalaiset ostivat laivan romutustelakalta, on museolaivana Warnemiindessa.
  • 1932-47 Sweden, puinen moottorilaiva, 600 tn, rak. 1921 Ruotsissa. Myyty Helsinkiin.
  • 1933 Odine, nelimastoinen puinen moottoripurjelaiva. Ostettiin moottorien vuoksi. Runko romutettiin. Hylky makaa Uudenkaupungin saaristossa Iso- ja Vähä Haidusten välissä.
  • Taksi Maarianhaminassa v. 2000
  • 1933-47 Vera, puinen moottorilaiva, 650 tn, rak. 1936 Ruotsissa. Myytiin.
  • 1933-37 Warma, kolmimastoinen puuparkki, 1 400 tn, rak. 1922 Uudessakaupungissa. Myytiin Saksaan.
  • 1933-43 Eläköön, kolmimastoinen puuparkki, 1400 tn, rak. 1920 Uudessakaupungissa. Myytiin Helsinkiin, muutettiin moottoriproomuksi.
  • 1933-39 Wellamo, puuparkettiini, myöh. moottoripurjelaiva, 550 tn, rak. 1919 Uudessakaupungissa. Myytiin Uuteenkaupunkiin.
  • 1933-39 Valborg, nelimastoinen puinen moottoripurjelaiva (alun perin purjelaiva), 1 500 tn, rak. 1919 Victoriassa Kanadassa. Tuhoutui tulipalossa.
  • 1934-37 Kylemore, kolmimastoinen teräsparkki, 1 900 tn, rak. 1880 Glasgowissa. Myytiin Saksaan romutettavaksi.
  • 1934-37 Pestalozzi, kolmimastoinen rautaparkki, 1 000 tn, rak. 1884 Hampurissa. Myytiin Libauhun romutettavaksi.
  • 1934-35 Regina, puinen moottoripurjelaiva, 1 000 tn, rak. 1919 Porvoossa. Tuhoutui tulipalossa Itämerellä.
  • 1934-39 Dione, nelimastoinen parkettiini, 1000 tn, rak. puusta 1923 Ahvenanmaalla. Yhteentörmäys tuntemattoman höyryaluksen kanssa Itämerellä, hinattiin Uuteenkaupunkiin, poistettiin laivarekisteristä 1940.
  • 1935-47 Moshulu, ent. Dreadnaught, ent. Kurt, nelimastoinen teräsparkki, 4 900 tn, rak. 1904 Glasgowissa. Toimi varastolaivana Norjassa sodan aikana, ajautui 1947 myrskyssä rantaan Narvikissa, kaatui, nostettiin. Oli viljavarastona Naantalissa 1961-68, myytiin Amerikkaan, takiloitiin ja toimii ravintolana Philadelphiassa.
  • 1937-59 Kirsta, ent. Glenisla, höyrylaiva, 2 500 tn, rak. 1906 Rostockissa. Purjehti sulun sisäpuolella sodan aikana.
  • 1937-53 Gottfried, höyrylaiva, 2 500 tn, rak. 1899 Sunderlandissa. Purjehti sulun sisäpuolella sodan aikana.
  • 1937-42 Argo, ent. Odessa, höyrylaiva, 4 320 tn, rak. 1898 Glasgowissa. Torpedoitiin Itämerellä 16.6.1942, jolloin 9 miestä hukkui, heidän joukossaan Gustaf Eriksonin poika Gustaf Adolf.
  • 1937-47 Alca, ent. Skåne, komposiittimoottorilaiva, 650 tn, rak. 1919 Ruotsissa. Myytiin.
  • 1938-42 Agnes, ent. Blairlogie, höyrylaiva, 5 200 tn, rak. 1912 Rotterdamissa. Torpedoitiin Itämerellä 1.11.1942, neljä miestä hukkui.
  • 1940-56 Olivia, ent. Kemi, höyrylaiva, 3 250 tn, rak. 1900 Rostockissa.
  • 1940-42 Bonden, höyrylaiva, 900 tn, rak. 1891 Kööpenhaminassa. Torpedoitiin 12.9.1942 Ahvenanmerellä, miehistö pelastui.
  • 1941-50 Avenir, ent. Wiima, höyrylaiva, 5 080 tn, rak.1897 West Hartlepoolissa. Myyjä Antti Wihuri.
  • 1942-46 Sirius, ent. Bjerkvik, kolmimastoinen puinen moottorikuunari, purjehti sodan aikana Norjan rannikolla. Myytiin Norjaan.
  • 1942-59 Styrsö, ent. Hilde, moottorilaiva, 600 m, rak. 1894 Sunderlandissa, jälleenrak. 1944 Uudessakaupungissa.
  • 1943-58 Alden, ent. Wisa, höyrylaiva, 6 300 tn, rak. 1907 Sunderlandissa. Myyjä Antti Wihuri.
  • 1943-46 Adolf, höyrylaiva, 110 tn, rak. 1889 Varkaudessa. Myytiin Helsinkiin.
  • 1943-53 Maria, ent. Björneborg, höyrylaiva, 3 700 tn. rak. 1894 Englannissa.
  • 1944-47 Korsö, ent. Aura, höyrylaiva, 3 250 tn, rak. 1908 West Hartlepoolissa. Oli ostettu Suomessa toimivalta varustamolta, jouduttiin luovuttamaan saksalaisena omaisuutena Neuvostoliitolle.
  • 1947-53 Skogsö, ent. Mars, höyrylaiva, 1040 tn, rak. 1909 Hobokenissa.
  • 1947-59 Granö, ent. Stanja, höyrylaiva, 3 015 tn, rak. 1915 Oslossa.
  • 1947-71 Kungsö, höyrylaiva. rak. 1947 Turussa. Eriksonin kuolinvuonna rakennettu Kungsö myytiin 1971 Kreikkaan.

Osaomistajana lisäksi seuraavissa aluksissa

  • 1891-1900 Mathilda, 3-mastoinen parkki.
  • 1892-1899 Gessner (1854), 3-mastoinen parkki.
  • 1893-1898 Adéle (1878), 3-mastoinen parkkintine.
  • 1894-1911 Ocean (1873), 3-mastoinen parkki.
  • 1898-1928 Montrosa (1863), 3-mastoinen parkki.
  • 1899-1906 Europa (1870), 3-mastoinen parkki.
  • 1899-1910 Duguay (1873), 3-mastoinen parkki.
  • 1899-1903 Vanadis (1880), täysrikattu alus.
  • 1902-1913 Wolfe (1881), 3-mastoinen parkki
  • 1900-1901 Cuba (1872), 3-mastoinen parkki.
  • 1901-1911 Ceres (1871), 3-mastoinen parkkintine.
  • 1901-1911 Augusta, 3-mastoinen parkki.
  • 1901-1902 Alma, 3-mastoinen parkkintine.
  • 1901-1905 Karolina (1874), priki.
  • 1901-1902 Hilda (1865), 3-mastoinen parkki.
  • 1901-1903 Kaleva (1861), 3-mastoinen parkki
  • 1903-1908 Albania (1884), täysrikattu alus.
  • 1903-1912 Deo Gloria (1861), 3-mastoinen parkkintine.
  • 1903 Rakkaus (1874), priki.
  • 1903-1907 Roxane (1860), 3-mastoinen parkki.
  • 1902-1906 Ida, 3-mastoinen parkkintine.
  • 1902-1903 Holmestrand (1872), 3-mastoinen parkki.
  • 1905-1915 Isabel Browne (1885), 3-mastoinen parkki.
  • 1909-1915 Christine, 3-mastoinen parkki.
  • 1910-1917 Pera (1890), täysrikattu alus.
  • 1913-1916 Frieda ent. County of Edinburgh (1885), neli-mastoinen parkki.
  • 1915-1916 Asia (1864), 3-mastoinen parkki.
  • 1916-1936 Prompt (1887), 3-mastoinen parkki.
  • 1916-1918 Concordia , 3-mastoinen parkki.
  • 1916-1917 Lucipara (1885), neli-mastoinen parkki.
  • 1916 Norden (1892), 3-mastoinen parkki.
  • 1916-1926 Parchim (1889), 3-mastoinen parkki.
  • 1917-1928 Neptun (1890), 3-mastoinen parkkintine.
  • 1919-1930 Näsborg (1920), ketsi.
  • 1920-1927 Esperanza (1919), 3-mastoinen kuunari.
  • 1920-1934 Fred (1920), 3-mastoinen parkki.
  • 1920-1937 Linden (1920), 3-mastoinen kuunari.
  • 1923-1929 Balder (1922), 3-mastoinen kuunari.
  • 1926-1933 Hildur, 3-mastoinen kuunari.
  • 1926-1935 Vesta, aux. 3-mastoinen kuunari.
  • 1926-19?? Vidar, aux. 3-mastoinen kuunari.
  • 1926-1929 Vineta (1920), 3-mastoinen parkkintine.
  • 1929-1942 Gustaf ent. Elissa (1877), aux. 3-mastoinen kuunari.   (http://www.tsm-elissa.org/elissa-main.htm)
  • 1929 Thekla (1881), 3-mastoinen parkki.
  • 1930-1936 Jenolin (1919), aux. 3-mastoinen kuunari.
  • 1931-1935 Mozart (1903), neli-mastoinen parkkintine.
  • 1931-1936 Åland ent. Parma ent. Arrow (1902), neli-mastoinen parkki.
  • 1933-1937 Johannes (1902), aux. 3-mastoinen kuunari.

         05.01.2005