Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


 Granlundien suku

  • Raumalainen laivanvarustaja suku
  • Jacob Granlund toimi laivurina jo 1700-luvulla
  • 1779 syntyi Gabriel Granlund I (Jacobin poika)
    • 1855 priki Hoppet
    • kuunari Norden
  • 1819 syntyi Gabriel Granlund nuorempi II
  • Merimiesuransa Gabriel II aloitti jo yhdeksän vuotiana, olemalla kajuuttavahtina kaljaasi Henrik Johanissa. Ja väitetäänpä hänen toimineen samaisessa aluksessa perämiehenä 13-vuotiaana!
  • 1842 Gabriel II sai porvarisoikeudet
  • 1844 Gabriel Granlund II toimi päällikkönä isänsä Hoppet-prikissä.
  • 1848 Gabriel II oikeudet harjoittaa kauppaa Tanskan salmien ulkopuolella
  • 1849 Gabriel II oli osakkaana parkkilaiva Sovinnossa.
  • Gabriel Granlundin menestyksekäs liiketoiminta jatkui lähes koko 1800-luvun loppupuoliskon. Usean laivan omistajana ja suurehkon omaisuuden luoneena hänelle luonnollisesti avautui tie myös kunnallisiin luottamustehtäviin. Pian hän oli niin mahtava mies, ettei kukaan saanut ajaa kanavatiellä hänen hevosensa ohi.
  • 1868 Granlund II rakennutti parkkilaiva Lainetar-laivaansa Raumalla
  • 1872 Granlund II rakennutti Parkkilaiva Hoppet-laivaansa Raumalla
  • 1884 Granlund II rakennutti kuunari Lefve-laivaansa Raumalla
  • 1882 Granlund II osti Taalintehtaalta kuunari Rauhan
  • 1896 Granlund II vaihtoi parkkilaiva Hoppetin paljon suurempaan rautafregati Hoppetiin
  • 1899 Granlund II ostivat fregatti Imperator Aleksander II.
  • 1900 Gabriel Granlund III osti rautafregatin King Arthurin jonka nimi muutettiin fregatti Finlandiksi
  • 1901 Gabriel Granlund II kuoli tammikuun 1. päivänä 1901. Hänen kuolemastaan mainittiin paikallisessa sanomalehdessä vain puolentoista rivin mittaisena uutisena, eikä varsinaista kuolinilmoitusta julkaistu lainkaan. Hautajaisseremonia sen sijaan oli vaikuttava surujuhla. Läsnä oli koko kaupunginvaltuusto. Hautajaissaatossa neljä merikapteenia asteli arkun vierellä kantaen surulippuja. Granlund haudattiin Rauman vanhalle hautausmaalle, jossa hänen komea hautamuistomerkkinsä vieläkin sijaitsee.
  • Gabriel Granlund II  kuoltua hänen leskensä Kristina, o.s. Ståhle ja kaksi poikaansa (Gabriel III ja Julius) perustivat yhtiön Gabriel Granlund & Co.
  • 1903 Gabriel Granlund & Co osti rautafregatti Sylfidin
  • Gabriel Granlund & Co:n liiketoiminta alkoi saada uusia piirteitä, jotka vanhalle Gabriel II:lle olivat olleet täysin tuntemattomia. Perillisten elämäntyyli muuttui loisteliaammaksi: heidän kotinsa Marela koki, julkisivua lukuun ottamatta, lähes täydellisen muodonmuutoksen. Petäjäkseen rakennettiin komea huvila, Villa Tallbo. Vanhan varovaisen kauppiaan kovalla työllä keräämä omaisuus alkoi huveta nopeasti. Makeaa elämää ei kestänyt kauaa.
  • 1904 Marela jouduttiin kiinnittämään Kansallis-Osake-Pankista saadun 50 000 markan lainan vakuudeksi.
  • 1906 oli edessä täydellinen vararikko, jolloin pesän velat olivat 800 000 markkaa. Suvun omaisuuden katsottiin tuolloin kattavan ainoastaan puolet veloista.
  • 1907 kuluessa myytiin Granlundien koko kiinteä omaisuus huutokaupalla.
  • 5.3.1907 laivoista suurin, Imperator Aleksander II, myytiin huutokaupassa 120 000 markalla Kansallis-Osake-Pankille, mutta jo seuraavana päivänä alus siirtyi raumalaisen laivayhtiön, Rauman Laivanvarustaja -yhtiön nimiin.
  • 22.3.1907 laivoista toiseksi suurin, fregatti Finland huudettiin 140 000 markalla myös Rauman Laivanvarustaja -yhtiön nimiin sekä samana päivänä fregatti Sylfid alus siirtyi 110 000 markalla myös Rauman Laivanvarustaja -yhtiön nimiin.
  • Lähteet:
    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8
    • Rauman Merimuseoyhdistys: Brassip piukka 3; West Point Oy Rauma 1995, ISBN 951-96645-0-7

           29.10.2003