Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


 Johan Wilhelm Söderlund ja Raumo Nya Skeppsrederi Ab

  • 1845 Raumalla syntynyt kauppias, laivanvarustaja ja kunnallisneuvos
  • 1870 perusti oman vähittäis- ja tukkuliikkeen Raumalle
  • 1876 Söderlund hankki ensimmäisen purjelaivansa.
  • 1884 Söderlund hankki kuunari Elnan jo vuonna 1884
  • 1885 hän edusti Raumaa ensimmäisen kerran valtiopäivillä ja sen jälkeen useita kertoja aina vuoteen 1899 asti, jolloin hän joutui terveydellisistä syistä luopumaan ehdokkuudesta.
  • 1888 hankittiin parkkilaiva Altai
  • 1888 hankittiin parkkilaiva Lainetar
  • 1888 hankittiin parkkilaiva Vega
  • 1889 hankittiin parkkilaiva Ceder
  • 1890 hankittiin parkkilaiva Laura & Gertrudin jonka nimeksi muutettiin Murtaja.
  • 1890 hankittiin kuunarilaiva Kosackin, joka myöhemmin takiloitiin parkiksi ja nimeksi muutettiin Elna.
  • 1891 hankittiin parkki Primus
  • 1891 hankittiin parkki Tritonin
  • 1891 hankittiin kuunari Palme
  • 1892 hankittiin parkki Aalto
  • 1894 hankittiin ensimmäinen höyrykäyttöinen rauta-alus, Maria-niminen satamahinaaja ja -jäänmurtaja
  • 1894 hankittiin Winefred-niminen rautafregatti
  • 1895 hankittiin teräsparkki Goodrich jonka nimi muutettiin Fenniaksi. Alus ostettiin Raumo Nya Skeppsrederi Ab:n nimissä
  • 1895 mukana parkki Albionissa
  • 1896 hänelle myönnettiin kunnallisneuvos titteli.
  • 1896 oli neljäsosalla mukana parkkilaiva Noressa
  • 1896-1898 se oli suurin yksityinen purjelaivasto maassamme. Tuolloin hänen omistuksessaan oli yksitoista teräs-, rauta- ja puulaivaa, yhteensä 7895 nettorekisteritonnia. Hänen laivastonsa osuus koko Rauman purjelaivastosta oli 34,6 prosenttia.
  • 1897 hankittiin Raumo Nya Skeppsrederi Ab:n nimissä 2 vuotta nuori kolmimastoinen teräsparkki Favell.
  • 1897 hankittiin Raumo Nya Skeppsrederi Ab:n nimissä kolmimastoinen rautafregatti Cuthona.
  • 1897 hankittiin kuunari Lydia
  • 1898 hankittiin kolmimastoinen teräsfregatti Occidentia.
  • 1898 oli viidesosalla mukana parkki Amphitrite
  • 1899 hän hankki itselleen pienen Ek-nimisen kuunarin.
  • 1900 hankki Glenard-nimisen kolmimastoisen teräsfregatin Raumo Nya Skeppsrederi Ab:n nimissä
  • 1900 nelimastoinen teräsparkki Glenbreckin Raumo Nya Skeppsrederi Ab:n nimissä
  • 1901 oli osakkaana kuunari Wellamossa
  • 1902 oli mukana Laivaosakeyhtiö Albionissa
  • 1904 Kunnallisneuvos Johan Wilhelm Söderlund kuoli heinäkuun 19. päivänä Hyvinkään parantolassa, jossa hän oli sairautensa takia hoidettavana. Söderlund haudattiin Raumalle kaupungin kustannuksella. Kaupunki pystytti myös hautamuistomerkin kiitokseksi vainajan menestyksekkäästä toiminnasta kotikaupunkinsa hyväksi.
  • J.W. Söderlundin purjelaivasto siirtyi hänen leskensä Augusta Söderlundin (o.s. Kyrklund) nimiin, joka vielä jonkin aikaa jatkoi miehensä toimintaa. Uusia laivoja hän ei kuitenkaan enää hankkinut, vaan alkoi hiljalleen myydä tonnistoaan.
  • 1905 Ceder myytiin ulkomaille, Elna myytiin Uuteenkaupunkiin, Vega ja kuunari Ek myytiin kauppias John Nurmisen johtamalle laivanisännistöyhtiölle.
  • 1907 Fennia, Favell ja Glenard myytiin kauppaneuvos Lars Krogiuksen johtamalle Suomen Höyrylaiva Oy:n tytäryhtiölle Finska Rederi Ab. Uusi helsinkiläisvarustamo alkoi käyttää kaikkia ostamiaan aluksia koululaivoina ja pestasi kuhunkin laivaan kymmenkunta oppilasta eli pränttispoikaa.
  • 1911 hankittiin parkkilaiva Helmi
  • Lähteet:
    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä. Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8
    • Rauman Merimuseoyhdistys: Brassip piukka 3; West Point Oy Rauma 1995, ISBN 951-96645-0-7

           29.10.2003