Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


 Uudenkaupungin telakka

U:gin telakanmäki

  • Perustajana oli I.R. Isaksson

  • 1891 hän sai lainaa Senaatilta 200 000 markkaa  telakan rakentamisen aloittamiseksi.

  • 1892 keisarillinen senaatti vahvisti Uudenkaupungin Telakka ja Konepaja Osakeyhtiön säännöt

  • Yhtiön hallitukseen valittiin äänestyksellä:

  • 1893 telakan ensimmäinen korjauslaiva joka nostettiin ylös oli parkkilaiva Muisto.

  • 1897 telakka meni konkurssiin.

  • 1900 telakan osti konkurssipesältä helsinkiläinen yhtiö, jossa oli mukana kauppaneuvos Lars krogius, kapteeni Hans Dahlberg ja insinööri Hugo Lindfors.

  • Yhtiö ei kuitenkaan aloittanut telakassa mitään töitä.

  • 1916 helsinkiläinen yhtiö Ab Maskinfabrik Herkules Oy osti sen ja alkoi kunnostaa sitä telakka ja konepaja toimintaa varten

  • 1917 johtajaksi tuli John Henricson.

  • 1918 toiminta oli täydessä käynnissä. Konepajassa tehtiin mm. rautasorveja.

  • 1920 Henricson kuolee ja johtajaksi tulee insinööri Birger Sjöman.

  • 1921 telakka ajautuu konkurssiin.

  • 1922 Uudenkaupungin Laiva Oy ostaa telakan 550 000 mk:lla ja toimitusjohtajaksi tuli J.A. Malén.

  • 1924 Malén kuoli ja toimitusjohtajaksi tuli merikapteeni Juho Saarinen.

  • 1926 telakan johtokunta tarjosi telakkaa valtiolle ostettavaksi perustettavan valtion suurtelakan paikaksi. Ministereitä kävi tutustumassa telakkaan.

  • 1931 fregatti Oldenburg otettiin kunnostettavaksi koululaiva Suomen Joutseneksi liian alhaisella hinnalla ja tämä vei Uudenkaupungin Laiva Oy:n ja Telakan lopulliseen kriisiin ja konkurssiin 1932.

  • 1933 telakka ja  Warma, Eläköön sekä Wellamo siirtyivät Gustaf Eriksonin omistukseen.

  • 1934 -36 korjattavana oli mm. Herzogin Cecilie, Winterhude, Moshulu, Penang, Ponape

  • 1936 nimeksi uudenkaupungin Telakka ja Konepaja Oy

  • Sodan aikana telakka toimi Turun laivastoaseman alaisena korjaustelakkana.

  • Sodan jälkeen kunnostettiin telakan tiloja ja rakennettiin Uranus-kerrostalot ja ryhdyttiin tekemään sotakorvaus aluksia kolmessa vuorossa. Suomen oli tehtävä sotakorvaus aluksia yhteensä 365 155 rekisteri tonnin edestä, kun esim. 1929-1938 oli koko suomessa tehty aluksia vain 23 248 rekisteritonnilla.

  • 1947 toimitusjohtajaksi Edgar Erikson (Gustafin poika)

  • 1971 telakan levyhalli paloi maan tasalle

  • 1973 Eriksonin suku myy telakan Rauma-Repolalle

  • Lähteet:

    • Illoinen Eva: Slipi, Uudenkaupungin telakan vaiheita 75 vuoden aikana
    • Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja 2001-2002; Newprint Uusikaupunki
    • Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja 2002-2003; Newprint Uusikaupunki

        29.10.2003