Vakkasuomalaisia purjealuksia ja laivanvarustajia   http://www.wakkanet.fi/~karij    


Uudenkaupungin Laiva Oy

  • 1917 huhtikuussa perustettu laivayhtiö.

  • Osakkaina:

  • Toimitusjohtajana oli perustamisesta kuolemaansa asti J.A. Malén ja hänen jälkeensä lankonsa merikapteeni Juho Saarinen.

  • Rakennusmestarina oli Emanuel Eklund (1846-1919) ja hänen kuoltuaan rakennusmestari J. Lehtonen.

  • Yhtiö alkoi rakentaa Varvinmäellä (U:gin telakan naapurissa) neljän aluksen purjelaivasarjaa. Laivat olivat viimeisiä puusta rakennettuja purjealuksia koko maailmassa. Alukset olivat

www.osakekirja.fi

lähde: www.osakekirja.fi

  • Yhtiö hankki aluksia myös muualta, mm:

  • 1922 Uudenkaupungin telakka siirtyi Uudenkaupungin Laiva Oy:n haltuun.

  • 1931 fregatti Oldenburg otettiin kunnostettavaksi koululaiva Suomen Joutseneksi liian alhaisella hinnalla ja tämä vei Uudenkaupungin Laiva Oy:n lopulliseen kriisiin ja konkurssiin 1932.

  • 1933 Laivat Warma, Eläköön ja Wellamo sekä Uudenkaupungin telakka siirtyivät Gustaf Eriksonin omistukseen.

  • Lähteet:

    • Illoinen Eva: Slipi, Uudenkaupungin telakan vaiheita 75 vuoden aikana
    • Jussila Niilo: Merenkulkijoita ja laivanvarustajia Uudestakaupungista. Uudenkaupungin Kirjapaino Oy 1984. ISBN 951-99551-4-3
    • Uudenkaupungin merihistoriallisen yhdistyksen vuosikirja 2001-2002; Newprint Uusikaupunki
    • Hella Tenho: Länsisuomalaista merenkulkuperinnettä Newprint Oy 2001 ISBN 951-26645-4-8

             28.11.2005